Vesiliikenne

Vesiliikenne

Saima nro 8, 22.2.1844

Päivämäärä: 
22.2.1844
Saiman toimitus pyytää isänmaamme tilastotiedoista kiinnostuneita ystävällisesti kertomaan, mitä he tässä suhteessa pitäisivät tarpeellisena. Selvää on, että tämä kehotus koskee erityisesti Oulun, Kuopion ja Mikkelin läänejä. Eräs peruste tällaiseen suopeuteen Saimaa kohtaan voisi olla se, että lehdellä on pian yhtä suuri levikki kuin millä tahansa muulla maamme sanomalehdellä. Toimitus lupaa myös maksaa laajoista alkuperäiskirjoituksista, yleisesti kiinnostavista artikkeleista tai kaunokirjallisista tuotteista, kirjoituspalkkiona 2 1/2 ruplaa pankkiassignaatteja palstalta. Toivomme kuitenk...
Termit: 

Saima nro 12, 21.3.1844

Päivämäärä: 
21.3.1844
Ulkomailta Tukholma Kuningas Kaarle XIV Juhana on 8. maaliskuuta kello puoli neljä iltapäivällä rauhallisesti nukkunut pois. Kuningas Oskar I on samana päivänä laaditulla julistuksella ilmoittanut astuvansa valtaistuimelle sen jälkeen kun hän on antanut hallitsijanvakuutuksensa valtioneuvostolle sekä ottanut vastaan asianomaisten virastojen ja korkeiden virkamiesten uskollisuuden- ja kuuliaisuudenvalat. Espanjassa ei Esparteron kannattajien tekona pidetty vallankumousyritys ole saanut menestystä. Kapinalliset pitävät kuitenkin hallussaan Cartagenaa ja Alicantea. Nuori kuningatar on saanut k...
Termit: 

Saima nro 15, 11.4.1844

Päivämäärä: 
11.4.1844
Eräs maamme elinkeinoelämän masentavista seikoista on ilman muuta höyrylaivaliikenteen heikko menestys. Varmaa on, että asianomaiset johtokunnat ovat harkinneet olosuhteiden vaatimuksia asiantuntevammin kuin mihin joku ulkopuolinen tarkastelija pystyy. Näyttäisi kuitenkin siltä, että jossakin on tehty virhelaskelmia, kun suurin yhtiö päätti panna liikenteeseen vielä yhden laivan samalle reitille kahden muun kanssa, vaikkeivät ne tuottaneet erityisen hyvin. On tämän asian kanssa miten tahansa, niin olisi erittäin ikävää, jos maamme menettäisi jonkin näistä aluksista. Höyrylaiva Murtajan hyvi...
Termit: 

Saima nro 39, 26.9.1844

Päivämäärä: 
26.9.1844
Ulkomailta Ranska Tärkein uutinen, jos se osoittautuu todeksi, on epäilemättä Abdelkaderin väitetty joutuminen Marokon keisarin vangiksi ja hänen luovuttamisensa ranskalaisten käsiin. Vaara sodasta Englantia vastaan on suuri ja kuulemma sotaa pelätään myös Kanaalin toisella puolen. Sivistyksen ystäville sellainen sota olisi valitettava, sillä Englannin suuri ylivoima merellä tekisi Ranskan poliittisen aseman vieläkin tukalammaksi kuin se on viimeisinä vuosikymmeninä ollut. Jälleen puhutaan kuninkaan matkasta Englantiin. Täytyy myöntää, että John Bullilla on syytä ylpeyteen, kun Euroopan mah...
Termit: 

Saima nro 44, 31.10.1844

Päivämäärä: 
31.10.1844
Uutisia Tukholmasta kerrotaan suuri uutinen, että Porvoon lukion lehtori J. L. Runeberg on nimitetty Pohjantähden ritarikunnan ritariksi. Ulkomaisten ritarien sarja, jossa Runeberginkin nimi esiintyy, sisältää kaikkien alojen suurmiehiä kaikista Euroopan maista, luonnontutkijoita, filosofeja, runoilijoita, kuvanveistäjiä ym. Meidän tietääksemme ritarikuntaan on vuoden 1809 jälkeen vain yksi suomalainen otettu ritarikuntaan komentaja-asteelle, vaikka ritarikunnan kunnianosoituksia muutoin satelee sellaisina kuuroina että kiittää sen onnea jos sellainen joskus osuu ansioituneelle henkilölle. ...
Termit: 

Saima nro 48, 28.11.1844

Päivämäärä: 
28.11.1844
Uutisia Espanjassa on monilla paikkakunnilla tapahtunut vallankumousyrityksiä tasavaltalaisessa hengessä, vankilat ovat saaneet uusia asukkaita, ja tuomioita on menestyksekkäästi pantu täytäntöön. Kaikki tämä vaikuttaa voimakkaasti hallituksen suunnittelemiin perustuslain muutoksiin, joiden ajaminen läpi cortesissa käynee onneksi helposti, kun vaalitkin sujuivat aiemmin kerrotulla tavalla niin onnekkaasti, että varsin harvoja opposition edustajia pääsi kamareihin. Parasta epäilemättä olisi, että cortesille annettaisiin käsky äänestää koko perustuslaki ja samalla itsensä kumoon.   Vaasan luk...
Termit: 

Johan Jakob Nervanderilta

Päivämäärä: 
15.12.1844
[joulukuussa]   Kunnioitettu veljeni,    Toivon että olet saanut ”Aritmetiikkani” Thuringin välityksellä. En osaa sanoa, onko se onnistunut, mutta ainakin näet etten ole käsitellyt asiaa tehdasmaisesti, vaan nähnyt siinä vaivaa. Murtolukujen kerto- ja jakolaskua, potenssioppia ja konkreettisten lukujen kertomista ja jakamista sekä konkreettisten lukujen verranto-oppia olen käsitellyt täysin itsenäisesti. Että vielä jotain voitiin aritmetiikassa tarkastella omaperäisestä näkökulmasta oli enemmän kuin saatoin toivoa ennen kuin aloin ajatella asiaa. Tämä asia on kuitenkin ryövännyt minulta pal...
Kirjeenvaihto: 

Saima nro 10, 14.3.1846

Päivämäärä: 
14.3.1846
Kuopio Kevätsää on ollut jälleen vuorossa ja jatkunut 10 päivää, ja sairaudet ovat jo yleistyneet. Ensilumi satoi maahan, joka tuskin oli routaantunut. Nyt pelätään, että lumen sulaessa vesi valuu maan pintaan jääkerrokseksi, ja tästä seuraa monenmoisia huolia rukiinoraiden selviytymisestä. Valtiovallan avokätinen huolenpito on jälleen lahjoittanut tälle seudulle tueksi 3 000 tynnyriä viljaa, osaksi myytäväksi alennettuun hintaan, osaksi rahvaalle lainattavaksi. Tänne kuljetetaan Vaasan läänin pohjoisosassa Lohtajalla sijaitsevasta viljavarastosta kruunun kustannuksella erä ohraa kevätkylvö...
Paikat: 

Saima nro 25, 27.6.1846

Päivämäärä: 
27.6.1846
Kuopio Juhannus oli täällä niin pilvinen ja kolea, että talvinen takkatuli on saanut korvata juhannusauringon paisteen. Kun opinhaluinen nuoriso on joksikin aikaa kadonnut kaduilta, sen tilalla on parin viikon ajan liikuskellut kaupungin vesiliikenteen ja rahvaan viljantarpeen tänne tuomaa väkeä. Kun puhutaan Kuopion vesiliikenteestä, saattanee monenkin epäilijän suu vetäytyä säälivään hymyyn. Tilanne on kuitenkin sellainen, että kaupungin alusten lästimäärä kestänee vertailun eräiden rannikko- ja tapulikaupunkien kanssa. Pikkuveneillä ei kuljeteta tuhansia tynnyreitä suolaa ja viljaa eikä ...
Paikat: 

Saima nro 29, 25.7.1846

Päivämäärä: 
25.7.1846
Kuopio Matkustajia on jo alkanut ilmaantua höyrylaivamatkoille tämän kaupungin, Savonlinnan ja Lappeenrannan välille, vaikka laivan aikataulut ovat pakostakin epämääräiset, koska se on hinaajana tavallista enemmän lasteista, säistä ja tuulista riippuvainen. Myös tavaraliikenne Taipaleen ja Konnuksen kanavien kautta on ollut tänä vuonna vilkkaampaa kuin minään edellisenä. Järvien pinta on tänä vuonna ollut korkeammalla kuin sen muistetaan olleen moniin vuosiin. Jatkuvien sateidenkin vaikutuksesta se on myös pysynyt melkein samalla tasolla.   Ulkomaanuutisia Peelin ja kumppaneiden ero on vahv...
Paikat: