Thorvaldsen, Bertel

Thorvaldsen, Bertel

1768–1844. Tanskalainen kuvanveistäjä.

SAKSA. KUVAUKSIA JA ARVIOINTEJA MATKALTA 1840–1841 Tukholma 1842

Päivämäärä: 
15.5.1842
SISÄLLYS   I Kööpenhamina. – Matka Kielin, Hampurin, Bremenin, Osnabrückin ja Münsterin kautta Düsseldorfiin II Mietteitä Saksan kansakunnastasta ja kansallishengestä. Preussi, sen laitokset ja suhde muuhun Saksaan III Matka Reinillä. Köln, Bonn, Siebengebirge, Koblenz ja sen ympäristö, Bingen, Niederwald, Rheingau, Mainz ja Mannheim IV Heidelberg. Matka Stuttgartin kautta Tübingeniin. Schwaben; maa, tavat ja elämäntapa, kansanjuhlat V Baijeri. Augsburg, München: kaunista taidetta, elämäntapa. Maalaustaiteen galleriat VI Wien. Tietoja Itävallasta. Teatteri VII Berliini. Saksan yliopistot ja...

Litteraturblad nro 11, marraskuu 1859: Ruotsalaista kirjallisuutta

Päivämäärä: 
1.11.1859
Minnen från Tyskland och Italien af P. D. A. Atterbom. B. I. II. Örebro 1859. [Muistelmia Saksasta ja Italiasta, kirj. P. D. A. Atterbom. Osat I ja II. Örebro 1859.]   Nämä muistelmat käsittävät kaksi ensimmäistä nidettä Atterbomin ”Kootuista teoksista vapaaseen tyyliin”. Tässä lehdessä on aiemmin kerrottu niistä, jotka ovat ilmestyneet runoilijan ”Koottuina runoina”, nimittäin ”Lycksalighetens Ö” ja ”Fogel Blå”. Kuten kaikilla todella merkittävillä kirjailijoilla myös Atterbomilla oli nuoruuskaudestaan päästyään tapana olla julkaisematta mitään, mikä ei ollut myös muodoltaan täydellistä. N...
Paikat: 

Kasvatustieteen luentosarjan käsikirjoitus, kevätlukukausi 1861

Päivämäärä: 
10.1.1861
Kasvatustiede. Kevätlukukausi 1861. 1–4   Hyvät herrat. Johdatteleva esipuhe lyhyesti. Tilapäinen velvollisuus luennoida kasvatustieteestä. Käytössä olevista oppikirjoista puuttuu yleisesti järjestelmä ja siksi myös johtava periaate. Toivonut tekeväni oman yritykseni tämän puutteen korjaamiseksi. Ja edelleen: Kasvattaminen on käytäntöä, toimintaa. Periaatteidensa toteuttamisessa sen tulee menetelmien ja keinojen suhteen nojautua kokemukseen. Siksi kasvatustieteellä tieteenä on oma, kokemukseen tukeutuva metodioppinsa. En voi sanoa, että oma kokemukseni olisi suuri. Jotain sentään. Mutta suu...
Paikat: