Zeller, Eduard

Zeller, Eduard

1814–1908. Saksalainen evankelinen teologi, filosofian historian tutkija. Teologian professori Bernissä 1847, professori Marburgissa 1849. Filosofian professori Heidelberg 1862, Berliinissä 1872.

Jakob Friedrich Reiffilta

Päivämäärä: 
27.5.1842
Tübingenissä 27.5.1842   Parahin Ystävä!    En tiedä, oletko vielä Tukholmassa. Hyvään onneen luottaen lähetän tämän sinne – näin pitkän vaikenemisen jälkeen sinä varmaan uskot, että olen unohtanut Sinut, ja olet minulle vihainen siitä, että olen jättänyt näin pitkäksi aikaa kirjeesi vastaamatta. En pysty puolustelemaan itseäni enkä yritäkään sitä millään keinotekoisella selittelyllä selvittää; minun on täysin antauduttava armoillesi. Itseään Kornbeckia olen varsin useinkin pyytänyt kirjoittamaan kanssani yhteisen kirjeen, mutta jo kauan hän on suhtautunut pyyntööni, miten nyt sanoisin, väl...
Paikat: 
Kirjeenvaihto: 

Johan Jakob Tengströmiltä

Päivämäärä: 
14.12.1844
Helsinki 14.12.1844   Hyvä Veli.    Kiitän Sinua nyt mitä lämpimimmin kolmesta kirjeestäsi, joilla olet suuresti ilahduttanut minua sen jälkeen, kun viimeksi kirjoitin Sinulle puoli vuotta sitten, silloin kuten nytkin tenttien välissä, ja joiden jääminen vastaamatta on ollut minulle häpeäksi. Luen noiden kolmen joukkoon Castrénille osoitetun kirjeen, josta annoin Robertin kirjoittaa jäljennöksen itselleni, mistä suvainnet huomata, että se on minulle yhtä arvokas kuin molemmat muutkin. Pitkä kirjoittamattomuuteni johtuu osaksi siitä, että olen ajatellut monia puuhiasi, joihin en halua lisätä...
Paikat: 
Kirjeenvaihto: 

Kallavesi 11, Saiman liite, 31.10.1846

Päivämäärä: 
31.10.1846
Ulkomaista kirjallisuutta, Saksan uusimmat teologiset kiistat Olemme eri yhteyksissä todenneet Saksan uskonnollisten uudistusten olevan aikamme tärkein tapahtuma. Myönnämme, että tällainen arvio ei meidän tilanteessamme voi perustua kyllin luotettaviin tietoihin tapahtumien lähemmistä syistä ja niiden kehityksestä. Mutta varmimmankaan historiallisen tiedon avulla olisi mahdotonta määritellä sellaisen liikkeen tarkoitusta ja tulevaa merkitystä, josta nyt on kysymys. Sen, mitä voidaan aavistella ja ennakoida, täytyy perustua tietoon aikamme sivistyksestä ja pyrkimyksistä yleensä. Ja koska täm...
Paikat: 

Litteraturblad nro 2, toukokuu 1847: Saksan kirjallisuutta vuoden 1846 jälkipuoliskolla

Päivämäärä: 
1.5.1847
Saksan kirjallisuudessa vallitsevan kehityksen tarkkaavainen seuraaja havainnee varsin selvästi, että nykyisin ilmestyvien kirjallisten tuotteiden valtava massa ei ilmaise todellisen luovan hengen läsnäoloa. Tällainen arvio saattaa näyttää sangen uskaliaalta, koska sen esittäminen täysin varmana käsityksenä edellyttäisi mitä laajimpia tietoja ja lukeneisuutta. Siitä syystä toistammekin epätietoisuutta ilmaisevan sanan ”havainnee”, jolla olemme tunnustaneet arvion epävarmaksi; myönnämme samalla avoimesti, että emme ole pystyneet löytämään mitään perusteita vastakkaiselle käsitykselle. Filoso...
Paikat: 

Yhteiskuntaopin historian luentosarjan käsikirjoitus, kevätlukukausi 1862

Päivämäärä: 
10.1.1862
Yhteiskuntaopin historia 1–5. Kevätlukukausi 1862   [1] Hyvät herrat. Miellyttävää nähdä teidät jälleen. Toivon että kuten ennenkin saan taas tukea herrojen tarkkaavaisuudesta ja siitä, etteivät he luovuta ennen esityksen loppumista. Tarkoituksena oli luennoida etiikan historiasta Kreikassa ja Roomassa. Etiikka, nk. käytännöllinen filosofia, moraali ja yhteiskuntaoppi, myöhemmin myös siihen kytkeytyvä yleinen oikeusoppi, kuten herrat tietävät, Sokrateen jälkeisen antiikin spekulaation pääasiallinen aihe, on aina liittynyt läheisesti kunkin järjestelmän yleiseen maailmankatsomukseen. Tämän e...
Paikat: