Rafael (Raffaello Santi)

Rafael (Raffaello Santi)

1483–1520. Italialainen maalari ja arkkitehti.

Wasenius & C:olle

Päivämäärä: 
28.6.1846
Kuopiossa 28.6.1846   Herrat Wasenius & Kumpp. Helsingissä    Pyydän nöyrimmästi Herroja lähettämään jatkoa Conversationslexikonin 9. painokseen 8. osasta alkaen. The Works of W. Shakespeare (Tauchnitzin ”Collection of British Authors”) 3. osasta alkaen. Mainituista teoksista ensimmäisen kohdalla on käynyt niin, että Herrojen minulle lähettämistä vihkoista puuttuu 1. osan 1. vihko eli ko. osan ja koko teoksen kuusi ensimmäistä painoarkkia, jotka pyydän Teitä hyväntahtoisesti lähettämään minulle. Toivon, että Herrat ovat hra F. A. Ehrströmin välityksellä saaneet suorituksen saatavastaan,...
Paikat: 
Kirjeenvaihto: 

Litteraturblad nro 2, toukokuu 1847: Saksan kirjallisuutta vuoden 1846 jälkipuoliskolla

Päivämäärä: 
1.5.1847
Saksan kirjallisuudessa vallitsevan kehityksen tarkkaavainen seuraaja havainnee varsin selvästi, että nykyisin ilmestyvien kirjallisten tuotteiden valtava massa ei ilmaise todellisen luovan hengen läsnäoloa. Tällainen arvio saattaa näyttää sangen uskaliaalta, koska sen esittäminen täysin varmana käsityksenä edellyttäisi mitä laajimpia tietoja ja lukeneisuutta. Siitä syystä toistammekin epätietoisuutta ilmaisevan sanan ”havainnee”, jolla olemme tunnustaneet arvion epävarmaksi; myönnämme samalla avoimesti, että emme ole pystyneet löytämään mitään perusteita vastakkaiselle käsitykselle. Filoso...
Paikat: 

Kasvatustieteen luentosarjan käsikirjoitus, kevätlukukausi 1861

Päivämäärä: 
10.1.1861
Kasvatustiede. Kevätlukukausi 1861. 1–4   Hyvät herrat. Johdatteleva esipuhe lyhyesti. Tilapäinen velvollisuus luennoida kasvatustieteestä. Käytössä olevista oppikirjoista puuttuu yleisesti järjestelmä ja siksi myös johtava periaate. Toivonut tekeväni oman yritykseni tämän puutteen korjaamiseksi. Ja edelleen: Kasvattaminen on käytäntöä, toimintaa. Periaatteidensa toteuttamisessa sen tulee menetelmien ja keinojen suhteen nojautua kokemukseen. Siksi kasvatustieteellä tieteenä on oma, kokemukseen tukeutuva metodioppinsa. En voi sanoa, että oma kokemukseni olisi suuri. Jotain sentään. Mutta suu...
Paikat: