Gervinus, Georg Gottfried

Gervinus, Georg Gottfried

1805–1871. Saksalainen historioitsija ja poliitikko. Professori Göttingenissä 1835, Heidelbergissä 1844.

Robert Tengströmille

Päivämäärä: 
28.6.1846
Kuopio 28.6.1846   Armahin Veljeni!    Olen saanut sekä julkisesti että yksityisesti kuulla dosentin opinnäytteestäsi ja onnittelen täydestä sydämestäni sekä sen epäilemättä saavuttamasta menestyksestä että etenkin siitä, että sen julkisuuteen saamisen vaatima ikävä uurastus on jäänyt taakse. Yksityistä tietä olen myös kuullut sen iloisen uutisen, että aiot käydä Kuopiossa. Vaikka voin hyvin arvata, että minä saan esiintyä vierailun tekosyynä, tämä ei mitenkään vähennä sen tuottamaa iloa, ja pyydän ensiksi varmaa tietoa siitä, milloin saavut tänne, toiseksi että varmasti majoitut kirjoitusk...
Paikat: 
Kirjeenvaihto: 

Kallavesi 11, Saiman liite, 31.10.1846

Päivämäärä: 
31.10.1846
Ulkomaista kirjallisuutta, Saksan uusimmat teologiset kiistat Olemme eri yhteyksissä todenneet Saksan uskonnollisten uudistusten olevan aikamme tärkein tapahtuma. Myönnämme, että tällainen arvio ei meidän tilanteessamme voi perustua kyllin luotettaviin tietoihin tapahtumien lähemmistä syistä ja niiden kehityksestä. Mutta varmimmankaan historiallisen tiedon avulla olisi mahdotonta määritellä sellaisen liikkeen tarkoitusta ja tulevaa merkitystä, josta nyt on kysymys. Sen, mitä voidaan aavistella ja ennakoida, täytyy perustua tietoon aikamme sivistyksestä ja pyrkimyksistä yleensä. Ja koska täm...
Paikat: 

Litteraturblad nro 5, kesäkuu 1847: Saksalaista kirjallisuutta vuoden 1846 jälkipuoliskolla

Päivämäärä: 
1.6.1847
Uskonnollisia kiistakirjoituksia   Vaikka Finlands Allmänna Tidning nykyisin tarjoaa lukijoilleen vähemmän uutisia Saksasta kuin Turkista, Egyptistä ym. valistuksen ja sivistyksen pääpaikoista, voidaan tuosta vähästäkin päätellä, että juuri nyt mielenkiinto kohdistuu siellä ennen muuta politiikkaan. Silti näyttää varmalta, että uskonnollinen hajaannus kuitenkin jatkuu. Noilla kahdella alalla ei myöskään voi tapahtua kehitystä täysin ilman keskinäistä kosketusta; onhan kummallakin suunnalla kyseessä modernin sivistyksen olennainen peruspiirre. Voidaan hyväksyä käsitys, että tämä sivistys ei ...
Paikat: 

Litteraturblad nro 2, helmikuu 1856: Inhimillisen kehityksen historia

Päivämäärä: 
1.2.1856
Tuskin löytyy laaja-alaisempaa otsaketta kirjailijantyölle kuin tämä. Itse ihmishengen, ihmiskunnan, inhimillisen sivistyksen historian käsite on verraten uusi. Kuten huomataan, on jo ollut tarpeen päästä korkealle kehitysasteelle jotta yleensä on voitu käsittää historia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi eikä pelkästään satunnaisten tapahtumien sarjaksi. Ranskalainen Michelet kiinnitti huomiota italialaiseen Giovanni Battista Vicoon, joka hänen nähdäkseen oli 1725 julkaisemassaan teoksessa ”Uuden tieteen periaatteet” ensimmäisenä käsittänyt historian siltä kannalta, että se on inhimillisen sivis...
Paikat: 

Litteraturblad nro 5, toukokuu 1859: Ulkomaista kirjallisuutta

Päivämäärä: 
1.5.1859
Samaan aikaan kun kirjoitetaan ja luetaan niin paljon, kirjallisuudesta puuttuu edelleen teoksia, jotka olisivat vetäneet puoleensa yleisempää mielenkiintoa edes niissä maissa, joiden kansalliskirjallisuuteen teos kuuluu. Julkaisemme tässä lyhyen esittelyn muutamasta parhaasta.   Opettavainen, vaikka ei omiaan suuremmalle lukijakunnalle, on Napoleonin kirjeenvaihto: ”Correspondence de l’Empereur Napoléon”, josta on ilmestynyt kaksi nidettä. On tunnettua, että Napoleon oli erittäin vilkkaassa kirjeenvaihdossa aiemmin direktorion ja sen ministerien, myöhemmin veljiensä ja eri maissa olevien m...
Paikat: 

Litteraturblad nro 11, marraskuu 1859: Saksan ja Ranskan kirjallisuutta

Päivämäärä: 
1.11.1859
Mainitsemme tässä lyhyesti muutamia sisämaan kirjakaupassa saatavana olevia teoksia, jotka sisällöltään kuuluvat yleiseen sivistykseen.   Geschichte des neunzehnten Jahrhunderts seit den Wienerverträgen; von G. G. Gervinus. Th. III. Lpzg 1859. [1800-luvun historia Wienin sopimusten jälkeen; kirjoittanut G. G. Gervinus. III osa. Leipzig 1859.]   Tämän historian johdanto ilmestyi jo 1852. Kuten tunnettua, siinä lausutut käsitykset toivat tekijän niskaan painovapaussyytteen. Hänen käsityksensä tapahtumien yleisestä kulusta vuoden 1815 jälkeen ilmenevät seuraavilla riveillä: Räikeimmät äärimmäi...
Paikat: